الثلاثاء، 29 أبريل 2008

و كان حلما ؟؟؟




و كان حلما

ـــــــــــــــــــ


نعـم لابـــــــد أن نخطـــــــئ


فإنـا لســـــــنا رهـبانـــــــــا


فـعــــــــــذرا أننـا بشـــــــرا


وطــــــول الدهـــر أنســـــانا


بأنـا كنــــــــا عشـــــــــاقــا


و أصــــحابـــــا وخـــــلانــا


فقد أخلصــــــــــت فى حــب


لقـلــــــــب كان خــــوانـــــا


فـــلا آســـــفا ولا ندمــــــــا


فمــــا قد كـــــان قد كـــــــان


ومن أســكنتـــها قـــــــــلبى


بــــدت للعيــن شيطــانــــــا


وقـــــد كـــانت لى تــــوراة


وإنجــــــيــلا وقـــــــــرآنـا


وكـــــم أثريتــــها شــــعرا


بقـــــــافـية وأوزانـــــــــا


وكـــــــم أهديتــها حلــــما


يجـــــــوب الكـون فرحانا


وإن كــــانت تحدثنــــــى


سمـــــعت الكـلم ألحانـــا


وإن نظـــرت فيــا ويــلى


بخــمر العيــن سكرانـــــا


مـــرارا قلــــت أهــواكـى


وكــــان الــرد حرمـــانــا


ســــألت....ألــم تحبينى؟


أكــــل البشـــــر خوانـــا؟


أكـــــــنا بعشــقنا نلـــهـو


ووقــــت الجد قد حــــان؟


فمـــا قــالت ولا حـــــرف


فثـــــار القــــلب غضـبانا


وهـــاهى كفــــى تــــرتفع


تفـــجر غيـــظى بركـانـــا


وتـــهوى فــوق خديــــها


تـــزيد الحقــــد إمـعانــــا


فلــــم تهــوى ولم تصــفع


ومــا ألفيــت وجــــهانـــا


وحالــــــت بيننا حجبـــــا


وأســــوارا و وديـــــانــا


إذا بــى غائــــــبا عقـــلى


وصــــوتا فيه كــــتمانــــا


رويـــــــدا صار يتضــــح


يقــــول.غـــدوت كسـلانا


إذا بـــى أمــى توقظنــــى


أحـــدق فيها دهشــانــــــا


وأضرب كفـــى فى كفـــى


أحـــــقا...كنت نعســـانا؟؟

65 قول رأيك:

مواطن مصرى نايم يقول...

انا قلت لك رأئى قبل كده
بس حقول تانى
تحفة والله
جميله جدا
جدا
جدا
دايما انا اول تعليق
ههههههههههخخخخخخخ
سلام يا حبى

تواشيح سياسية يقول...

بجد روعه
تسلم يمينك يا اخى

واحد من البلد دى يقول...

مواطن مصرى نايم
ماشى يا معلم والله ما حسيبك
ولما أشوفك حاقطعك..
إنت فرحان إنك أول تعليق..
ماااااااااااااااااشى

واحد من البلد دى يقول...

أنا مش سلبى
يا حبيبى المدونة نورت والله
أتمنى تكرار الزيارة
شكرا على تعليقك

رئـــــيسـة حزب الأحلام يقول...

نعـم لابـــــــد أن نخطـــــــئ

فإنـا لســـــــنا رهـبانـــــــــ
نعم نحن بشر وبقدر الامكان نحاول ان نبتعد عن الخطا وفى الاخر نقع
جميلة الكلمات والقصيدة تشدك للاخر لتعرف النهاية تحفة

بنت مصريه يقول...

بقى يا راجل تدوخنا معاك كل ده
ونتخض عالبت اللى كلت قلم معتبر دى وتطلع بتحلم ف الاخر
اهو ده بقى اللى انا بسميه
ابدااااااااااااع
على فكره انا قولتلك عالدستور لانها مبتشترتش اللى يكتب فيها يبقى خريج اعلام او صحافه
وبعدين انت كاتب مدونات محترمه هو انا بتاعتى مش محترمه
ماشى ماشى شكرا
انا زعلت اهىء اهىء اهىء

بنت مصريه يقول...

سورى الدستور مبتشطرتش

حسبي الله ونعم الوكيل يقول...

أسلوبك أدبى وأريد رأيك فى مدونتى ونثرى.

الطائر الحزين يقول...

أحبك أنت يا أملا

كضوء الصبح يلقاني

أمات الحب عشاقا

وحبك أنت أحياني

ولو خيرت في وطن

لقلت هواك أوطاني

ولو أنساك يا عمري

حنايا القلب.. تنساني

مش عارف ليه تذكرت هذه القصيدة

تسلم ايدك
ونورت عندى

لسه جايب ازازة زيت ونص كرتونة بيض
اقول لك بكام ولا هيغمى عليك؟



بارك الله فيك
تحياتى

rovy يقول...

اكيد انت عارف رأيى وعارف انى بأزور مدونك لتمتعنى بأشعارك ..
حماك الله وفى دربك يجىء كل ظمأنا
وتصبح كلماتك نهرا و تسقى كل عطشانا

وفقك الله دائما ولك خالص تقديرى واحترامى .
تحياتى

rovy

رصيف نمره خمســــــه يقول...

السلام عليكم

يعنى انت بعد ده كله تضرب كف على كف وتصحى من النوم مااشى وشربت المقلب خلاص

اعزرنى بقة عشان الامتحانات بس بدخل اقرا من غير تعليق

ومن الموالد للرومانسيه

تسلم ايديك

دائما متجدد ومتألق

تحياتى

Desert cat يقول...

فى هذا المكان الصامت ارى كلماتك تكتب نفسها بحروف من دموع .. نيران .. تكتب قصة غريبة . ترمي بنفسها كحمم البركان ... أراها تلاحقنى فى كل حركاتى ... فى خطواتى ... فى نظراتى ... حتى فى أقسى حالاتى ... تسرق إبتساماتى تنعم بحيرتى وآهاتى .. يبقى شئ وحيد تدور حوله تلك الكلمات .. حب حياتى أبعد من البعيد .. كنت ارى على شفتيك ابتسامة من وهم .. وسعادة فى حلم .. قصة حب .. تكتب كلماتها من دم ولا أعلم الآن هل أفقت من الحلم ... أم من الوهم

Desert cat يقول...

سيبنا بقى من التهريج ونيجى للجد
مين اللى اكلت القلم المحترم ده فى الحلم
وبعدين هو اللى بيحب حد بيضربه ده ايه الحب العنيف ده
الحق اجرى بقى احسن ما اخد القلم التانى

حبيبـــــــة القمـــــر يقول...

ياه ايه دا
مليش حق اغيب واحرم نفسي من الجمال دا كله ....
بجد رائعه جدا جدا
ذكرتني بحلم كنت كتبته يعتبر اول عمل ليا
بس طبعا انت استاذ ورئيس قسم كمان
تحياتي لجمال وروعة حرفك

موناليزا يقول...

...................................................................................................................
بورك قلمك

اهو ده عيبه يقول...

بجد بجد هايلة
ربنا يوفقك ان شاء الله

Zianour يقول...

وانا برضه اقول مش معقول انك تضرب واحدة ست!!! الحمد لله انه حلم والا كنت زعلت خالص !!! بس مين بقى اللي ضربتها ؟؟؟؟ جميله جدا وعجبني السخرية في اخر القصيدة!!

Gannah يقول...

كويس انه طلع حلم
كلمات جميلة و لو انى معترضة على بعض التشبيهات بس الظاهر ان الشعر له احكامه
تحياتى

قوس قزح يقول...

مدونتك جميلة اوى
اسلوبك فى الشعر سلس و منظم
انت لازم تسعى للنشر صدقنى شعرك يستاهل يتقرى من ناس كتير


تحياتى

shaimaa samir يقول...

جميل
بالرغممن انى مبحبش اللوم فىالحب
حتى لوكان حلم
بعتبره قدر
وشوفته
المهم
سعدت بالمرور

مجداوية يقول...

السلام عليكم

اسمح لى أخى الكريم أن أعترض هذه المرةعلى نقطة واحدة رغم أن

الشعر فى مجمله رائع كفكرة وتناول ولكن أعترض لأن ليس هناك بشر على وجه الأرض يستحق ولا يطلق عليه كنت لى توراة وانجيلا وقرآنا
وكما يقال أعذب أو أصدق الشعر أكذبه لكن لا أرى هذا التشبيه يجوز لنا استخدامهحتى لو كان مبالغة أو مجازا ,,أضرب كفى فى كفى يقال أضرب كفا على كف ولن تضر القافية

ونحن لسنا رهبانا لأننا مسلمون والرهبان يخطئون لأنهم بشر
لكن المؤمن لا يلدغ من جحر مرتين
تحياتى وتقديرى

واحد من البلد دى يقول...

رئيسة حزب الأحلام.
سعدت بمرورك ودائما يارب منورانى على طول..متشكر على التعليق
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
بنت مصرية
أنا مااقدرش على زعل حضرتك
وإنتى مدونتك أحسن مدونة فى الدنيا ...بس المهم ما تزعليش.
شرفتينى يا جميل
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
حسبى الله ونعم الوكيل
أنا آسف على تأخرى فى زيارة مدونة حضرتك
مرورك أسعدنى وأنا رايح عندك حالا اهوه
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
الطائر الحزين
نورت يا أستاذ..وتقوللى بكام ليه ..هاتهم على طول ..
هوه فيه بين الأصدقاء حساب..
شكرا لك
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
روفى
من غير ما تقولى .أنا عارف إن حضرتك زائرة مستديمة للمدونة..
وبعدين هى أصلا مدونة كل الزائرين
أنا مجرد..(عارض أفكار و أشعار)
تسعدنى زيارتك دائما وشكرا على الكلام الجميل ده
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

asmaa يقول...

جميلة قوى بجد....فكرتنى بقصة قصيرة كنت كتبتها كان اخرها حلم برده....تسلم ايدك بجد

واحد من البلد دى يقول...

رصيف نمرة خمسة
أنا مش باجدد ولا حاجة
إنتى عارفة؟؟
أنا القصيدة دى كاتبها من حوالى سبع سنين
لكن نزلتها علشانت الأصدقاء ما ياخدوش فكرة إنى باكتب زجل بس
شكرا لمرورك وتعليقك

الفارس الملثم يقول...

ايه يا عم الكلام الجامد ده , انت عارف لو شيلنا اسمك , وعرض هذا الشعر علي متذوق للشعر سيتصور انه لشاعر كبير ..

بس طلع في الاخر حلم ممممممممممممم

دمت مبدعااخي

واحد من البلد دى يقول...

قطة الصحراء
إيه الكلام الكبير اللى فى أول تعليق ده
أنا كده أبطل كتابة أحسن
وبعدين أنا ما لحقتش أضربها أصلا
منها لله أمى هى اللى صحتنى
واللى يضربك دا احنا نستدعى كل القطط
وهاتك يا خربشة
نورتينى بالزيارة
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
حبيبة القمر
والله المدونة نورت بيكى بس فينك من زمااااان..عموما إحنا اللى بنتحرم من تعليقاتك الرقيقة
ماتبقيش تغيبى علينا تانى...
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
موناليزا
أنا على فكرة فهمت ما تقصدينه بالمسافة الفارغة قبل التعليق
لكن والله غصب عنى ..القصيدة دى على فكرة قديمة جدا وأنا نزلتها لسبب ما
(راجعى ردى على رصيف نمرة خمسة)
أرجو المعذرة..دمتى دائما ناصحةأختاه
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
اهو ده عيبه
ربنا يخليكى وأشوف تعليقك دايما عندى
سلامى ليكى
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
زيانور
حضرتك دايما بتخجلينى بتعليقاتك
عموما انا عمرى ما باضرب واحدة ست أبدا حتى أسألى المدام
وانا قمت من النوم قبل الكارثة دى ما تحصل
الحمد لله
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
جنة
إعتراض حضرتك مقبول من غير ما اعرفه
لأنى عمرى ما باتشبث برأيى ودايما أتقبل النقد..زيارتك أسعدتنى
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Rainbow
أول زيارة للمدونة ..يا أهلا بحضرتك
وبالنسبة للنشر على فكرة فيه ناس كتير جدا بيكتبوا أحسن منى ألف مرة ومابيفكروش ينشروا...يبقى لازم بقى أختشى على دمى يعنى..
والا إييييييييييه
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
شيماء سمير
أنا أرى أن اللوم فى الحب لابد منه
وهو وسيلة للتعرف على طباع الآخر
وبعيدا عن كل هذا...فمدونتى شرفها مرورك
دمتى بكل خير
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
الغالية مجداوية
إلتمسى لى العذر أختاه بالنسبة للتشبيه ...أما بالنسبة لضرب الكف فى الكف ...فإن هناك ألفاظا صحيحة لا يستخدمها الناس ...بمعنى أنه يجوز أن أضرب الشيئ فى مثيله من حيث الكيفية فمثلا يجوز أن نقول(ضرب أخماسا فى أسداس)ولا يجوز مثلا أن نقول (ضرب أخماسا فى الحائط)...وبالنسبة لما جاء فى تعليق حضرتك وما جاء فى القصيدة فكلا اللفظين يصح
وللشاعر أن يبتكر ألفاظا جديدة طالما يرى أنها تخدم القصيدة فى الوزن والمعنى ولا تضر باللغة وتخدم القافية أيضا
وبالمناسبة ...فآن أبدلنا(فى)ب(على)فى البيت الذى أنتقضتيه حضرتك كان هناك خللا فى الوزن
تفضلى بقبول إحترامى لمناقشتك
فأنا لا أحب من يعلق بدافع المجاملة فقط
مرورك أبهجنى أختاه..دمتى بكل صحة وخير

واحد من البلد دى يقول...

الفارس الملثم
يا فارس يا اخويا انا كبير والله العظيم...كده برضه تشتمنى
مااااااااشى
عموما انت غالى عندى علشان كده (على راى عبد الفتاح القصرى)حاسامحك المرة دى إنما المرة الجاية لا ممكن اسامحك ابدا
نورت يا سكر

واحد من البلد دى يقول...

العزيزة أسماء
ربنا يخليكى يا سكر ..
بس هى فين قصتك دى
عايزين نقراها
تحياتى البالغة

حاجات جوايا يقول...

يااااااااه كل ده طلع حلم
الحمد لله انه حلم
ههههههههههه
كلمات جميلة جداااا
عجبنى أوى

فقد أخلصــــــــــت فى حــب

لقـلــــــــب كان خــــوانـــــا

فـــلا آســـــفا ولا ندمــــــــا

فمــــا قد كـــــان قد كـــــــان

ومن أســكنتـــها قـــــــــلبى

بــــدت للعيــن شيطــانــــــا

--------

ســــألت....ألــم تحبينى؟

أكــــل البشـــــر خوانـــا؟

أكـــــــنا بعشــقنا نلـــهـو

ووقــــت الجد قد حــــان؟

-----------


كتير بننخدع فى ناس كتير
اصحاب
احباب
وكل ده بيغير حاجات جوانا
بيهدها
ويبنيها
وكله خير

دمت بخير أخى
سالى

Esraa Hamed يقول...

رااااااااااااائعة حقا
رااائعة بل أكثر من رااائعة
كامات و صياغة و احساس

بورك قلمك
و دمت بتألق


----------
ملحوظة ياريت حضرتك تشوف ردي عليك في البوست اللي فات

واحد من البلد دى يقول...

سالى
طالما إننا بنتخدع يبقى لازم بقى ناخد بالنا ويارب ما يكونش الخداع من حد قريب جدا أو من شخص لابد إننا نتواصل معاه غصب عننا...تحياتى ليكى و دام تواصلك
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
إسراء حامد
يا أخت إسراء أنا ما كانش ردى عليكى بكده غير لما عرفت سنك اللى فى البروفيل بتاعك وبعدين لو لاحظتى إنى مش كل المدونات بارد عليهم كده لأن منهم أخوات سنهم كبير ومتزوجات ولديهم أطفال كمان..وأنا بارد عليكى كده لأنى باعتبرك إنتى وغيرك من المدونات فى مثل سنك إخواتى الصغااااااااار...لأنى سنى كبير ولا يسمح لى وضعى الإجتماعى بمثل أى من التفاهات التى تتوقعينها ...
أحب أن تعرفى أنى لدى ثلاث أطفال أكبرهم فى السنة الخامسة من التعليم..ولا أسمح لنفسى مطلقا بأن أنقص من قدر نفسى أمام أبنائى لأن إبنى يجلس معى ويرى التعليقات و أحيانا يكتبها بنفسه..طالما ان ردى يسبب لكى ضيقا..
أعتذر منكى ...أرجو أن تكون فكرتى وصلت..
دمتى بكل خير ....تحياتى البالغة على حرصك على التواصل

بـراااح يقول...

اسمك واحد من البلد دي
وانا متهيالي ان مصر لو اتكلمت هتقول " الولد ده ابني"
من بعد اول بوست قريتة و انا باحاول امنع نفسي من الاسترسال في باقي البوستات عشان اعبرلك عن مدى اعجابي بكلماتك حتى وصلت الى بوست "حبيبتي" فوصل اعجابي الى مداه و انا اشعر بهذه الكلمات النابضة بالحب لمصر
و فقك الله و ادام عليك نعمة الابداع فالفنان الحقيقي يحتاج الى كثير من الصدق و الموهبة و الابداع لنقل مشاعرة الى مشاعر المتلقي سواء من خلال كلمات او موسيقى او الوان و لوحه
فاتمنى لك دوام الصدق و الموهبة و الابداع

واحد من البلد دى يقول...

الأخت..برررراح
أولا أتشرف بزيارة حضرتك لأنها أول زيارة ومرحبا بكى دائما
ثانيا..تعليق حضرتك من أكثر التعليقات التى أخجلتنى..
مشكورة جدا على كلام حضرتك الجميل ده..
دمتى بكل خير أختاه

Empress appy يقول...

هى الخيانه بقت طبع البشر ولا بيتهيأ ليه الموضوع ده
عارف انا اكتر واحده بتالم من الخيانه
بس بجد تسلم ايديك هايله والله وطلعت رومانسى اطلع من دول دا انت طلعت من الكوكب بتاعى مش البلد دى ههههههههههه

واحد من البلد دى يقول...

آبى..
أنا رومانسى آه..بس أوقات أوقات..
وبعدين تعلى هنا إنتى مش عايزة تقوليلى على البرنامج بتاعك إمتى ليه؟؟
أنا مستنى أشوفك على الحرة..
أهو يبقى فيه حاجة حرة فى حياتنا......(قناة حتى)هههههههههه
تحياتى ليكى

Esraa Hamed يقول...

الأخ الفاضل واحد من البلد دي
انا لم اتوقع تفاهات و لا حاجة زي ما حضرتك بتقول
و مش السن اللي بيحدد كلامنا
زي ما قلت لحضرتك في البوست اللي فات في ضوابط المفروض تحدد الكلام بغض النظر عن السن
و انا بالفعل لم اتوقع تفاهات و لا حاجة و اكيد عارفة ان حضرتك بتتكلم بحسن نية بس لو سبت الموضوع مفتوح كده هلاقي كل حد بيتكلم بنفس الطريقة و ممكن يكون حد تاني و مش بحسن نية زي حضرتك

اتمني ميكونش كلامي ضايقك
تحياتي لك

واحد من البلد دى يقول...

الأخت إسراء حامد
أحييى فيكى إلتزامك بضوابط العلاقات وكلامك لم يضايقنى مطلقا لأنى أعتبرك أختا كما سبق و أوضحت ..
ومن منا لا يريد أن تكون أخته بمثل أخلاقك ..دمتى خلوقة ودامت زيارتك

صحفية روشة يقول...

تعرف
هى كلمه واحد اللى تتقال عليها
(حقيقية)
وافهمها زى ما تفهمها
__________________________________
ميفوتكش البوست الجديد (شيوخ على ما تفرج)
__________________________________
للى عاوز يزور لوحه شرف يدخل مدونتى وهتلاقو لينك لوحة شرف فيها
لوحة شرف هى لوحه شرف لكل من دون فابدع وينشر بها افضل بوستات كتبها البلوجرية

د. إيمان مكاوي يقول...

كل قصائد المدونه رائعه ,ربنا يوفقك شرفني بالزياره

Wael يقول...

جميلة جدا

المعانى حلوة اوى

فيه حاجات كتير - لغويا - مش مظبوطة

بحبك فى العامية اكتر (:

ياأبت...إني رأيت يقول...

انا مقدرش اقول عليك اي تعليق

لان النجم لايمدح علشان هو نجم

*سمر* يقول...

الله...جميلة جدا...
بس كويس ان كل ده طلع حلم..

دمت موهوبا :)

*سمر* يقول...

الله...جميلة جدا...
بس كويس ان كل ده طلع حلم..

دمت موهوبا :)

بنوته مصرية يقول...

الله الله بجد

انت رااائع مش عارفة اقولك ايه بجد

تسلم ايدك ودائما للامام

تحياتي

إبن مصر يقول...

السلام عليكم
طبعا مش تعرفنىانما اتمنى تشرفنى وتصير معرفه للأبد ان شاء الله
بالنسبه للقصيده روعه واكتر من روعه
والحمد لله انك كنت نايم وإلا كانت تبقى مشكله
تمنياتى لك بالتوفيق الدائم
واتمنى تشريفك لى

بنت مصريه يقول...

انت فين يا عم
مش باين ليه لعل المانع خير
قلقتنا عليك

فزلوكة يقول...

من غير مجاملات والله
روعة
صحيح الفكرة قاسية شوية لكن الصياغة جميلة

لكن أنا دايما عندى قناعة أنه على قدر الحب يكون الجرح
وأن من أحب لايكره
جاءت القصيدة مخالفة لقناعتى لكنها
جاءت صادقة فأحببتها
بالتوفيق دائما

أختك الصغيرة

واحد من البلد دى يقول...

أصدقائى الأعزاء أنا باعتذر لكم جميعا على الغياب الطويل ده بس والله غصب عنى كان عندى شغل كتيييير..
و أوعدكم إنى أحاول ما أكررهاش تانى...
شكر خاص لبنت مصرية..بحبكم كلكم وبيسعدنى سؤالكم عنى دايما ..وانتظروا البوست الجديد...سلامى لكم جميعا يا أجمل أصدقاء

غير معرف يقول...

واحد من البلد دى
دى اول مرة ازو مدونتك كلامك جميل وشاعرى ومدونتك رائعة انا قريت اغلب قصايدك وعجبنى منها كتير بس فى حاجة بختلف معاك فيها
مصر دلوقت بتنادينا اكتر من الاول ومجتاجة لينا اكتر من الاول وكمان الغلاء من المفروض اننا نهده مش نبنيلة ضريح وان كنت قاصد السخرية
اتمنى تشرفنى بزيارة مدونتى على الطريق
انا عامل نفسى بكتب شعر وقصة وخاطرة ومزودها حبتين وعامل بدرس ادب ولغة
تحياتى
الاديب العاشق
عرفة فاروق السيوطى

Empress appy يقول...

يا ولاد الحلال محدش لقى واحد من البلد دى ههههه انت فين يا عمنا
المهم والله لسه معرفتش امتى البرنامج انما انت ليه مستعجل على الفزعه اللى هتحصل لك بدرى كده ههههههههههههه

حمامة يقول...

بص بقي
بجد تحففففففففففة
بجد تسلم ايدك

وياريت بجد تشارك ف مشروع
مدونات مصرية للجيب
اكيد هيكون ليك مشاركة فيك

http://sneen.blogspot.com/

http://www.facebook.com/group.php?gid=13820826455

لك تحياتي

Unknown يقول...

فعذرا اننا بشر

-----------

ايه ده ؟؟؟ انت ليك حق تحذر من سرقة اعمالك

بخر نفسك باه كل يوم تلت مرات لحسن كلامك ودانى لدنيا تانية لا استطيع وصفها

بنوته مصرية يقول...

انت فين بس الغيبه دي طولت اووي

طمنا عليك

تحياتي
ان شاء الله خير

ناجي العلي 2000 يقول...

...............................................................................................................................................................................

مفيش كلام يتقال .... يكفي ما عبرت كلماتك

غير معرف يقول...

واحد من البلد دى
رجعت اتنى لمدونتك وقريت اغلب اشعارك وعجبنى منها كتير
واتمنى ان نستمر بالتواصل وشرفتنى بالزيارة
وانا بدعوك لزيارتى
انا بحضر لسلسلة مقالات عن مصرالان بتكلم فيها عن الاحوال الاقتصادية والاجتماعية والسياسية فى مصر
وكمن سلسة عن اشكالية النقد الادبى
اتمنى تشاركنى برأيك
وفى انتظارك
عرفة فاروق السيوطى

اوعى تفكر يقول...

كل ده حلم يا راجل
امال لو كان حقيقه كنت عملت ايه
عجبنى المقطع
بتاع ان الانسان لازم يخطئ
المقطع جميل جدا

أشرف حمدي يقول...

هههههههههههه جميلة جدااااا كالعادة
تحياتي بجد
وبعتذر عن الغياب
والله الشغل مبهدلني

مدحت محمد يقول...

انا قريتها والله كذا مرة
وهخلص التعليق وهقراها تانى برضه
ههههههههه
بجد مش هقلك القصيدة دى عجبانى اد ايه
تسلم ايدك
انا هحفظها عندى على الجهاز كمان
لانها رائعة
الف تحية وتقدير

أم أحمد المصرية يقول...

حلوة جدا و مؤثرة انا اتشديت معاها لدرجةاني اتفاجأت ان ماما بتصحيه و انه حلم ربنا يبارك لك في موهبتك انا كمان قرأت لك دلوقت تدوينة قديمة لك عن مصر تحفة بجد

حاجات جوايا يقول...

السلام عليكم أخى الفاضل
لك عندى تاج فى مدونتى اتمنى ان تقبله

دمت بخير اخى
سالى

واحد من البلد دى يقول...

إلى كل الأخوة المدونين و الأخوات المدونات
عرفة فاروق الأسيوطى
آبى
حمامة
عاليا حليم
بنوتة مصرية
إوعى تفكر
ناجى العلى
أشرف حمدى
مدحت محمد
أم أحمد المصرية
سالى
تشرفت جدا بمروركم جميعا ..إعذرونى على فترة الغياب لأن أولادى بيمتحنوا
إدعوا لهم
وأوعد حضراتكم أن أعوض هذه الفترة ببوستات متتالية..
يسعدنى جدا سؤالكم عنى و أشعر كم نحن متواصلين بمنتهى الود و الإحترام..
دمتم جميعا بكل خير
أخيكم..
واحد من البلد دى

بنت مصريه يقول...

مستنيه الجديد
اوعى تبخل عليا
ومتحطش جديد

سنووايت يقول...

ولم يكن مجرد حلماً عاديا اللي يخرج كلام رائع بالشكل دا

مجرد خواطر يقول...

السلام عليكم
ما شاء الله ولا حول ولا قوة الا بالله أول مرة أمر هنا لكن بعد م قرأت شكلى هبقى هنا على طول ربنا يبارك لك فى موهبتك يارب مش عرفة ليه كتاباتك فكرتنى بايام الكلية وصدق الطائر الحزين فعلا فكرتنى بفاروق جويدة

فارس بلا جواد يقول...

بصراحة سعيد بعثوري علي مدونتك
كلامك رائع وينم عن شاعر محترف
أعجبتني جدا هذة القصيدة
أنا أيضا أهوي الشعر و أتمني أن تزور مدونتي وأعرف رأيك
بالتوفيق دائما